ZEEFDRUKKEN
Bij zeefdruk wordt er gebruikgemaakt van een zeefdrukraam bestaande uit gaas. Op het gaas wordt een film van het ontwerp geplaatst. Deze film bestaat uit delen die wel licht doorlaten en delen die geen licht doorlaten. Met behulp van een UV licht worden de delen waar geen licht doorheen komt weggespoeld, zodat de inkt hierdoor heen kan. De inkt wordt door het gaas gedrukt op de kleding of het relatiegeschenk dat daar precies onder ligt. Bij meerdere kleuren wordt elke kleur afzonderlijk opgebracht. Deze klassieke druktechniek is alleen mogelijk op vlakke oppervlaktes, zeefdruk is daarom perfect voor onder andere het bedrukken van textiel.
ZEEFDRUK TRANSFERS
Naast zeefdruk zijn transfers een veel gebruikte methode om textiel te bedrukken. Bij transferdruk wordt de opdruk op een stuk transferpapier aangebracht. Met behulp van een pers op hoge temperatuur worden de kleding en het papier tegen elkaar gedrukt. De druk en hitte zorgen ervoor dat de inkt op het transferpapier loslaat en zich hecht op het product. Transfers zijn in verschillende kwaliteiten leverbaar:
Zeefdruk transfer
De opdruk wordt met zeefdruktechniek zoals hierboven omschreven op een drager aangebracht, en daarna op het textiel geperst. Ideaal voor artikelen die niet met direct-zeefdruk in meerdere kleuren bedrukt kunnen worden (bijv. jassen). Bovendien is het mogelijk de transfers in grotere hoeveelheden te bestellen en op voorraad te houden voor toekomstig gebruik. Deze transfers zijn ook in zware kwaliteit leverbaar voor bijv. bedrijfskleding.
Digitale transfer
Het ontwerp wordt digitaal gedrukt op de transfer. Hiermee maakt het niet uit hoeveel kleuren er gebruikt worden en zijn ook bijvoorbeeld foto’s in goede kwaliteit op kleding te drukken! Omdat bij digitale transfers geen films gemaakt hoeven worden, is deze techniek beter geschikt voor kleinere oplages.
Flex-transfers
Hierbij wordt het ontwerp per kleur uitgesneden uit speciale folie en vervolgens op de kleding geperst. Het voordeel is dat dit zeer geschikt is voor kleine aantallen of personaliseren van kleding (denk aan rugnummers / namen bij sportkleding). Nadeel kan zijn dat de kleurkeuze beperkt is tot het aantal kleuren waarin de folie leverbaar is, dit komt niet altijd exact overeen met huisstijlkleuren.